17 березня, 2025

Історія громадського транспорту Солом'янського району. Історія трамвайного руху

Життя сучасного міста неможливо уявити без громадського транспорту. Трамваї, тролейбуси, автобуси, метрополітен, міська залізниця щодня перевозять мільйони пасажирів. Важко повірити, що в Києві перша спроба запровадити громадський транспорт як явище датована лише 1879 роком. Тоді в місті нетривалий період курсували омнібуси декількома міськими маршрутами.

І лише 30 липня (11 серпня) 1891 року в місті було відкрито першу лінію кінного трамвая. А вже 1 (13) червня 1892 року розпочалася історія електричного трамвая.

1 вересня 2024 року виповнилося 130 років з дня, відколи територією сучасного Солом’янського району проїхав перший електричний трамвай, започаткувавши історію громадського транспорту.

Того дня – 20 серпня за стрим стилем (1 вересня за новим) було відкрито рух Вокзальною лінією. До залізничного вокзалу, який є в межах нашого району, поїхали вагони електричного трамвая, що сполучили вокзал із Бессарабською площею. І хоча нашим районом в сучасних межах пролягла лише кінцева зупинка біля вокзалу (1908 року лінію було подовжено до того місця, де нині Приміський вокзал), саме цю дату (1 вересня 1894 року) вважаємо точкою відліку історії громадського транспорту в нашому районі. Ця лінія існувала до 1996 року. 

Трамваї біля залізничного вокзалу, 1920-і роки

Повноцінна ж лінія, що вже пролягала на великій протяжності в межах району, була відкрита 5 (17) жовтня 1899 року непарним боком Брест-Литовського шосе (нині Берестейський проспект). Того дня розпочався рух Політехнічною лінією трамвая, що сполучила Бессарабку та Політехнічний інститут, який тоді саме споруджувався.

 

Трамвай на Політехнічній лінії

1910 року було запроваджено нумерацію трамвайних ліній, Політехнічна лінія отримала №6 (Бессарабка – Польова). Саму лінію 1924 року було подовжено – зроблено переїзд через Брест-Литовське шосе біля вулиці Польової та долучено до неї колишню окрему Святошинську лінію. Лінія проходила за межами району. У 1930-х роках лінією ходили маршрути №5 та 7, до кінця 1930-х додався №30. Під час Другої світової війни рух періодично переривався, з 7 січня 1944 року працював без перерв у роботі. Лінію було закрито 2 вересня 1978 року, а колії демонтовано.

 

Третьою за часом відкриття трамвайною лінією в нашому районі стала приватна Кадетська. Влітку 1908 року підприємцем Давидом Марголіним розпочато будівництво ще однієї приватної лінії – Кадетської, що пролягла від Тріумфальних воріт (нині Повітрофлотський шляхопровід) Кадетським шосе в район Кадетського корпусу (нині будівля Міністерства оборони, сама ж лінія закінчувалася дещо далі).

Трамвай на Кадетській лінії

Рух було відкрито 27 липня (9 серпня) 1908 року, протяжність становила близько 1,5 версти. Власних вагонів лінія не мала – щодня один з київських трамвайних парків висилав на лінію один вагон, так само лінія не мала власної електричної підстанції, тож отримувала електроенергію від загальноміської мережі.

31 серпня (12 вересня) 1915 року Кадетська лінія перейшла у власність міста. До цього року також відносяться проєкти продовження лінії далі в бік Чоколівки.

У 1916 році силами близько 150 військовополонених все ж було збудовано продовження до Артилерійського училища (нині Національний Університет оборони на Солом'янській площі), яке відкрито 24 листопада (7 грудня) 1916 року.

Друге продовження лінії в район селища Чоколівка (поблизу теперішньої Севастопольської площі) було відкрито у 10 квітня 1918 року. Після цього протяжність склала 3,2 версти (бл. 3,5 км). На лінії майже завжди курсував один вагон (зрідка два). Через енергетичну кризу рух періодично переривався – у липні та серпні 1918 року. З 27 серпня 1918 року лінія працювала регулярно.

Лінія припинила своє існування 1919 року. Колії було демонтовано у другій половині 1920-х років.

 

Четвертою за ліком стала лінія на Соломянку, відкрита 15 листопада 1923 року. Сюди вулицею Липківського (тоді Ігнатьєвська, згодом Урицького) було подовжено лінію маршруту №8. Кінцева була біля Артилерійської школи (нині Солом’янська площа). Лінія була одноколійною, з роз’їздами.

15 січня 1967 року лінію було подовжено до Залізничного масиву вулицями Солом’янською та Волгоградською (нині Романа Ратушного) та перетворено на двоколійну. На Залізничному масиві було споруджено розворотне кільце на дві колії та з тупиком для відстою вагонів. До середини 1980-х лінією ходив маршрут №8, на якому з 1959 року працювали лише двосторонні вагони (на протилежній кінцевій зупинці "Університет" був тупик), з середини 1980-х від Палацу Спорту до Залізничного масиву відкрили маршрут №5. 15 грудня 1987 року маршрут №8 було закрито, залишився лише маршрут №5.

Лінію вулицями Василя Липківського, Соломянською та Романа Ратушного закрито 1 червня 2001 року та невдовзі демонтовано. З 22 серпня 2001 року трасою колишнього трамвайного маршруту було відкрито тролейбусний маршрут №3.

 

П’ята за ліком лінія (і наразі найстаріша з тих, що діють у районі) була відкрита при забудові масиву Відрадний. 1 січня 1961 року було відкрито лінію від Залізничного пересічення (нині станція метро «Берестейська») вулицями Високовольтною (нині Миколи Василенка) та Високовольтним бульваром (нині бульвар Вацлава Гавела) до Медмістечка. Сюди пішли маршрути №7 та 15. 11 лютого 1963 року лінію подовжено до зупинки Кисневий завод (згодом Автогенний завод, нині Відрадний проспект) де споруджено велике розворотне кільце на 3 колії. З 1982 року й донині лінією курсують маршрути №14 та 15.

 

Шоста й наразі найновіша трамвайна лінія – швидкісний трамвай, що пролягає вулицею Борщагівською та проспектом Любомира Гузара. Вона була прокладена у декілька етапів і стала швидкісною не одразу. Найстаріша частина лінії – від Медмістечка до залізничної станції Борщагівка, була відкрита ще 13 лютого 1968 року. Нею курсували маршрути №17 та 18.

1 лютого 1975 року вулицею Борщагівською до тимчасової кінцевої Редукторний завод (неподалік Індустріального шляхопроводу) було прокладено трамвайну лінію та відкрито маршрут №3. Лінія закінчувалася тупиком, тому на ній працювали двосторонні вагони.

1 січня 1977 року відкрито продовження лінії проспектом Космонавта Комарова (нині Любомира Гузара) до Медмістечка, де нова лінія була з’єднана із вже наявною, відкритою 1968 року. Тож на перетині було споруджено шляхопровід, трамвайні лінії відтоді пролягають у двох рівнях. Лінією пішли маршрути №1 та 3. На них від початку працювали лише нові чехословацькі трамваї Tatra T3.

З 31 грудня 1978 року лінія почала працювати у швидкісному режимі. На ній було встановлено системи сигналізації та автоматичного регулювання швидкості. 

В межах району було відкрито такі станції швидкісного трамвая: "Політехнічна", "Польова" (з 2020 року – "Олекси Тихого"), "Індустріальна", "Гарматна" (з 2003 – "Національний авіаційний університет"), "Героїв Севастополя" (з 2024 – "Академіка Шалімова"), "Івана Лепсе" (з 2018 –  "Вацлава Гавела").

9 червня 2007 року розпочалася реконструкція лінія швидкісного трамвая. 10 жовтня 2008 року закрито ділянку між станціями "Політехнічна" та "Івана Лепсе". Тож було відновлено закриту ще 1978 року сполучну лінію від бульвару Івана Лепсе (нині Вацлава Гавела) до проспекту Космонавта Комарова (нині Любомира Гузара), рух якою відкрито 13 жовтня 2008 року. Нею від вулиці Старовокзальної через вулиці Дмитрівську, Дегтярівську, Миколи Василенка та бульвар Івана Лепсе пішли трамваї маршрутів №1 та 3.

13 червня 2009 року було закрито ділянку від бульвару Івана Лепсе до станції "Гната Юри" у Святошинському районі. Рух трамваїв повністю припинився, замість нього було запущено тимчасові автобусні маршрути.

Було повністю замінено колії, змонтовано нові опори, натягнуто контактну мережу, встановлено освітлення, нову огорожу та частково шумозахисні екрани вздовж лінії.

23-27 жовтня 2010 року було відкрито реконструйовані станції швидкісного трамвая в межах Солом’янського району. Лінією відновлено рух маршрутів №1 та 3.

У вересні 2016 року рух трамваїв знову було закрито на реконструкцію і відновлено лише 11 грудня 2017 року.

З 22 червня 2019 року до 30 вересня 2019 року рух трамваїв №1 та №3 було призупинено через перший етап реконструкції Борщагівського шляхопроводу.

Замість них курсували автобуси за маршрутом №3Т (Кільцева дорога - вул. Старовокзальна) та №4 (вул. Симиренка - вул. Старовокзальна).

З 30 вересня 2019 року швидкісний трамвай працює, на ньому як і раніше діють маршрути №1 та 3. Відбулося повне оновлення рухомого складу, на маршрутах працюють лише сучасні трамваї з низьким рівнем підлоги. 



1 коментар: