Історія
тролейбусного руху в Солом’янському
районі
11 червня 2024 року виповнилося 75 років з того дня, коли Солом’янським районом в його сучасних межах пройшов перший тролейбус
11 червня 1949 було відкрито лінію Берестейським проспектом (непарний бік проспекту від Політехнічного провулку до станції метро "Берестейська" – Солом’янський район) до вулиці Польової, сюди пішов маршрут №5. 13 січня 1950 подовжено до т. зв. Пересічення, нині станція метро "Берестейська", маршрут №5 подовжено, а до вулиці Польової відкрито маршрут №7.
![]() |
Тролейбус на Брест-Литовському шосе (нині Берестейський проспект), початок 1950-х |
Безпосередньо
ж вглиб району тролейбус пішов 1 січня
1952 – того дня лінію проспектом Повітряних Сил до аеропорту, ним пішли маршрути
№8 (курсував до кінцевої "Рибкомбінат" поблизу вулиці Смілянської) та 9
(курсував до аеропорту).
![]() |
Тролейбус на вулиці Земській, 1961 рік |
1957
року розпочато забудову Першотравневого масиву. У 1957-1959 роках забудовано перші
квартали. Тож задля якісного сполучення 15
квітня 1960 відкрито лінію вулицями Антонова, частиною Чоколівського
бульвару, вулицями Лондонською, Єреванською, Генерала Воробйова (у один бік,
проти годинникової стрілки), якою пішли маршрути №17 (курсував до площі
Українських Героїв) та 19 (курсував до Мотозаводу на вулиці Дорогожицькій).
![]() |
Тролейбус на вулиці Єреванській, 1960 рік |
![]() |
Тролейбус на площі Космонавтів, початок 1960-х років |
10 березня 1967
відкрито лінію вулицями Вадима Гетьмана, Чоколівським бульваром на всій протяжності,
якою пішов маршрут №22 (сполучив Сирець
та Севастопольську площу).
![]() |
Тролейбусна лінія по вулиці Індустріальній (нині Вадими Гетьмана). Фото Василя Галайби, 1970-і роки |
При
забудові житлового масиву Відрадний 10
березня 1967 відкрито лінію частиною вулиці Борщагівської (від Індустріального шляхопроводу до вулиці
Гарматної) та проспектом Любомира Гузара (до бульвару Вацлава Гавела). Лінію проспектом
Любомира Гузара закрито 23 грудня 1976
року. Маршрут №21 сполучив Медмістечко та Сирець.
![]() |
Тролейбус на вулиці Новоборщагівській (нині проспект Любомира Гузара), кінець 1960-х |
Розвиток
мережі призвів до перевантаження двох наявних на той час тролейбусних депо. Тож
було збудовано нове тролейбусне депо в нашому районі, на вулиці Святослава
Хороброго, 14. відкрито тролейбусне депо, що отримало №3, до нього вулицями
Святослава Хороброго, Вінницькою (у один бік), Федора Ернста (у один бік)
відкрито лінію. Невдовзі лінією вулицею Святослава Хороброго від
Севастопольської площі до тролейбусного депо відкрито маршрут Д. Лінії вулицями
Вінницькою та Ернста використовувалися виключно як службові для заїзду/виїзду
тролейбусів в/з депо і ніколи не мали маршрутного руху.
![]() |
Тролейбусне депо №3. 1981 рік |
1975
року розпочато подовження лінії трамвая вулицею Борщагівською та проспектом
Любомира Гузара. Це спричинило зміни в організації тролейбусного руху. Тож 23 липня 1975 відкрито лінію вулицею
Миколи Голего (у один бік), а також тимчасову лінію вулицею Ніжинською. На
вулиці Борщагівській від вулиці Ніжинської до вулиці Гарматної лінію закрито.
23 грудня 1976 року
закрито лінію проспектом Любомира Гузара, а також тимчасову лінію вулицею
Ніжинською. На частині вулиці Борщагівської (від Індустріального мосту до вулиці
Гарматної) відновлено лінію, але лише в один бік, в бік Індустріального мосту.
1 липня 1977 року відкрито лінію вулицею Гарматною та Індустріальним провулком (обидві в один
бік), проспектом Відрадним, сюди подовжено маршрут №21. 1981 року цією лінією пішов
маршрут №27, що сполучив станцію метро "Петрівка" (нині "Почайна") та масив
Відрадний).
1 жовтня 1986 року відкрито
лінію вулицями Смілянською, Ушинського, Донецькою (в один бік), лінією пішов маршрут
№8.
1995 року –
лінію вулицями Федора Ернста та Івана Пулюя, маршрут №21.
Кінцева зупинка тролейбусів "Вулиця Кадетський Гай". Сучасне фото. Автор фото Олександр Михайлик |
У 2000-2001
існувала тимчасова лінія вулицею Левка Мацієвича на час реконструкції
Севастопольської площі, маршрути №21, 22
![]() |
Схема тимчасової лінії. Газета "Добра новина", 2001, №8 |
22 серпня 2001 – відкрито
лінію вулицями Василя Липківського, Солом’янською, Романа Ратушного, Івана
Огієнка, Георгія Кірпи (в один бік), Січеславською, маршрут №9
23 серпня 2003 – відкрито
лінію вулицею Протасів Яр, маршрут №40
28 травня 2004 – відкрито
лінію проспектом Валерія Лобановського, маршрут №42. Наразі це найновіша за
часом відкриття тролейбусна лінія в нашому районі.
Станом
на осінь 2024 року вулицями Солом’янського
району пролягають такі маршрути тролейбусів:
№4,
5, 7 - Берестейським проспектом (непарний бік від Політехнічного провулку до
станції метро "Берестейська" - Солом’янський
район)
№8,
9к, 17, 19, 22к, 33, 35, 40, 40к – проспектом Повітряних Сил
№42
– проспектом Валерія Лобановського
№17,
19, 22к, 30, 42 – Чоколівським бульваром
№22к,
27, 30, 42 – вулицею Вадима Гетьмана
№27
– Відрадним проспектом, вулицею Гарматною, Борщагівською, Індустріальним
провулком
№17,
19 – вулицями Авіаконструктора Антонова, Лондонською, Єреванською, Генерала
Воройбйова
№8 –
вулицями Смілянською, Ушинського, Донецькою
№8,
9к, 22к, 30, 35, 40, 40к – вулицями Святослава Хороброго, Федора Ернста, Івана
Пулюя
№3,
40, 40к – вулицею Солом’янською
№9к
– вулицями Івана Огієнка, Георгія Кірпи, Січеславською
№3,
9к – вулицею Митрополита Василя Липківського
№3 –
вулицею Романа Ратушного
Бібліографія:
Електротранспорт
України. Енциклопедичний довідник / С. Тархов, К. Козлов, А. Оландер. – К.:ВАРТО,
2010.
Київський
тролейбус / К. Козлов, С. Машкевич. – К.:«КИЙ», 2009.
Класно!
ВідповістиВидалити