На відміну від трамвая та тролейбуса, історія Київського автобуса залишається недостатньо вивченою. Причина криється, ймовірно, у специфіці самих автобусів – вони не потребують рейок чи контактної мережі, відтак трасування може змінюватися динамічно та гнучко. До того ж автобус завжди був більш масовим видом транспорту за кількістю маршрутів та рухомого складу.
Достеменно невідомо, коли в межах сучасного Солом'янського району з'явився перший автобусний маршрут. Маємо лише згадку, що 1940 року було відкрито рух на Чоколівку.
Більше відомостей маємо про 1950-ті роки. Згідно із довідником "Вулиці Києва" 1958 року, в сучасних межах району (без Берестейського проспекту, далі ми також не включаємо маршрути, що проходили ним, не заходячи у сам район; також ми не включаємо маршрути від Центрального залізничного вокзалу) пролягали такі маршрути:
- № 9 "Площа Перемоги – завод "Більшовик" (вулицями Борщагівською, Ново-Ніжинською, Бульварною, Ізмаїльською, Гарматною)
- № 12 "Вулиця Федорова – площа Урицького" (вулицями Федорова, Степана Разіна, Клінічною, Народною, Університетською, Преображенською, Повітрофлотським шосе)
- № 19 "Клуб ім. Фрунзе – Совки" (вулицею Каменярів)
- № 33 "Площа Урицького – Чоколівський масив" (Повітрофлотським шосе, вулицею Авіації)
- № 40 "Солом'янський шляхопровід – Батиєва гора" (вулицями Краснодонською, 2-ю Лінією)
Сторінка довідника "Вулиці Києва" 1958 року, де вміщено перелік міських автобусних маршрутів. Серед них маршрути №9 та №12 що пролягали в межах району
У 1960-х роках мережа автобусних маршрутів суттєво зросла. Згідно із картосхемою "Київ" видання 1965 року, мешканців тодішніх Жовтневого та Залізничного районів обслуговували такі автобусні маршрути:
- №2 "Палац спорту – Відрадний"
- №3 "Вулиця Ушинського – селище Шевченка"
- №4 "Площа Урицького – Відрадний"
- №9 "Палац спорту – Відрадний"
- №12 "Вулиця Федорова – площа Урицького"
- №13 "Площа Урицького – Лук'янівський ринок"
- №17 "Автовокзальна площа – станція метро "Завод "Більшовик""
- №19 "Автовокзальна площа – Совки"
- №31 "Вулиця Героїв Севастополя – Лук'янівський ринок"
- №33 "Площа Урицького – Відрадний"
- №44 "Автовокзальна площа – площа Урицького"
- №53 "Автогенна вулиця – площа Перемоги"
- №58 "Академмістечко – вулиця Ушинського"
- №71 "Вулиця Ушинського – Рибальський півострів"
- №79 "Солом'янський міст – Залізничний масив"
Фрагмент картосхеми Києва 1965 року
Автобус на Чоколівці, 1960-ті роки. Фото з набору листівок "1925-2020. 95 років автобусному руху в Києві"
У 1970 році бачимо певні зміни:
- Маршрути №2, 3, 4, 9, 12, 17, 19, 33, 44, 53, 58, 71 курсували за тими ж трасами.
- Змінив маршрут №13 (пішов на Микільську Борщагівка), №31 вже не рухався районом, а №79 був замінений подовженим маршрутом трамвая №8.
Додалися й цілком нові маршрути:
- №69 "Микільська Борщагівка – Центральний стадіон"
- №87 "Микільська Борщагівка – станція метро "Завод "Більшовик""
1975 року районом курсують "старі" маршрути №№2, 3, 4, 9, 12, 17, 19, 33, 44, 58, 69, 71, №13 залишає межі району, а маршрут №87 скасовано.
За 10 років потому, у 1985 році, в межах району діють маршрути №№2, 4, 12, 17, 19, 44, 69, 71.
Додається маршрут №96 "Проспект Чубаря – Кільцева дорога", натомість зникає №3.
Фрагмент картосхеми Києва 1985 року
У 1991 році діють старі маршрути №№2, 4, 9, 12, 17, 19, 44, 69, 71, 96 та додаються три нових:
- №73 "Вулиця Солом'янська – вулиця Володимирська"
- №75 "Республіканський центр виставок і ярмарок – Жуляни" (відкрито 1988 року, коли село Жиляни увійшло до меж Києва).
З того ж року і з тієї ж причини межами району став проходити маршрут №56 "Республіканський центр виставок і ярмарок – проспект Палладіна".
Фрагмент схеми "Київ. Як проїхати містом", 1996 рік
За 10 років, у 2002 році, діють старі маршрути №2, 4, 9, 12, 17, 19, 44, 56, 69, 71, 75. З'явилися нові маршрути:
- №58 "Вулиця Ушинського – Контрактова площа"
- №78 "Аеропорт "Київ" – село Жуляни"
Зник маршрут №73.
Фрагмент атласу "Київ. Міський транспорт", 2004 рік
2004 року автобусний маршрут №17 замінено тролейбусним №42.
Автобус маршруту №12 на вулиці Клінічній, 2000-ні роки. Фото з набору листівок "1925-2020. 95 років автобусному руху в Києві"
2008 року скасовано низку автобусних маршрутів – №№4, 44, 58 та 71.
2015 року в межах району діють маршрути №№2, 9, 12, 19, 56, 69, 75, 78. Нетривалий час діє маршрут №80 "Кібернетичний центр – Севастопольська площа".
2017 року відкрито новий маршрут №119 "Контрактова площа – вулиця Василя Касіяна. Маршрут №12 приблизно у цей же період подовжено від вулиці Олексіївської до Південного вокзалу.
20 січня 2022 року маршрутне таксі №220 перетворилося на автобусний маршрут №22 "Музей авіації – вулиця Тростянецька".
1 жовтня 2022 року відкрито новий маршрут №25 "Національний музей історії України в Другій світовій війні – залізнична станція Київ-Волинський".
Станом на березень 2025 року в межах Солом'янського району (за винятком Вокзальної площі) діють автобусні маршрути:
- №2 "Вулиця Шолуденка – вулиця Вахтанга Кікабідзе"
- №9 "Станція метро "Лук'янівська" – вулиця Вахтанга Кікабідзе"
- №12 "Вулиця Ізюмська – Залізничний вокзал "Південний""
- №19 "Вулиця Ізюмська – станція метро "Васильківська""
- №22 "Музей авіації – вулиця Тростянецька"
- №25 "Національний музей історії України в Другій світовій війні – залізнична станція Київ-Волинський"
- №56 "Станція метро "Виставковий центр" – проспект Академіка Палладіна"
- №69 "Станція метро "Палац Спорту" – вулиця Литвиненко-Вольгемут"
- №75 "Станція метро "Виставковий центр" – вулиця Григорія Гуляницького (с. Жуляни)"
- №78 "Станція метро "Васильківська" – Севастопольська площа"
- №119 "Контрактова площа – вулиця Василя Касіяна"
Загалом нині діє 11 автобусних маршрутів. Такою є коротка історія автобусного руху в Солом'янському районі.
Дуже цікаво
ВідповістиВидалитиДякую! Тема взагалі недосліджена, тож було цікаво про це написати
Видалити