25 серпня, 2025

Проспекти Солом'янського району. Берестейський проспект

З давніх-давен існував давній шлях на Житомир і далі в Галичину. Його частинами були вулиці Мала та Велика Житомирські, Львівська (нині Січових Стрільців), частково траса вулиці Козелецької і вулиця Жмеринська, далі він виходив за межі сучасного міста. З прокладанням Північного кільця залізниці у 1910-х шматок старого шляху від сучасної станції метро "Берестейська" до вулиці Жмеринської було остаточно перерізано залізничними коліями і цілісність старої дороги відтоді порушена. Хоча всі інші елементи зберігають напрям старого шляху.

Брест-Литовське шосе на Шулявці. Фото 1914-1915 років.

Та в 1850-х роках від Галицької площі на захід пролягло прямолінійне Брест-Литовське шосе, яке майже без вигинів (в Києві єдиний – це місце перетину зі старим шляхом) прямує до Житомира і далі через Корець, Рівне, Ковель аж до білоруського Берестя.

В межах міста довжина Берестейського проспекту становить 11, 8 км + його продовження Берестейське шосе ще 3,5 км (до межі міста). 

Берестейський проспект. Фото Олександра Михайлика

Протяжність проспекту в межах Солом'янського району – 3,7 км (непарний бік від Політехнічного провулку до Гаванського шляхопроводу над Північним кільцем залізниці). Ця частина проспекту в межах міста з 1914 року та в сучасних межах Солом'янського району з 2001 року (доти був в межах ліквідованого Жовтневого).

За час існування проспекту відбувалися видозміни назв. Перша назва – Брест-Литовське (Києво-Брест-Литовське) шосе. Статус проспекту магістраль має з 1964 року. З 27 березня 1985 до 9 лютого 2023 – проспект Перемоги. Рішенням Київської міської ради від 9 лютого 2023 шосе повернуло собі історичну назву – Берестейський проспект, адже історична назва білоруського Бреста – Берестя.

Розповімо про історію громадського транспорту на проспекті.

5 (17) жовтня 1899 року непарним боком Брест-Литовського шосе (нині Берестейський проспект) було відкрито рух Політехнічною лінією трамвая, що сполучила Бессарабку та Політехнічний інститут, який тоді саме споруджувався.

1910 року було запроваджено нумерацію трамвайних ліній, Політехнічна лінія отримала №6 (Бессарабка – Польова). Саму лінію 1924 року було подовжено – зроблено переїзд через Брест-Литовське шосе біля вулиці Польової і долучено до неї колишню окрему Святошинську лінію. Лінія проходила за межами району. У 1930-х роках лінією ходили маршрути №5 та 7, до кінця 1930-х додався №30. Під час Другої світової війни рух періодично переривався, з 7 січня 1944 року працював без перерв у роботі. Лінію було закрито 2 вересня 1978 року, а колії демонтовано. 

11 червня 1949 було відкрито лінію Берестейським проспектом (непарний бік проспекту від Політехнічного провулку до станції метро «Берестейська» - Солом’янський район) до вулиці Польової, сюди пішов маршрут №5. 13 січня 1950 подовжено до т.зв. Пересічення, нині станція метро «Берестейська», маршрут №5 подовжено, а до вулиці Польової відкрито маршрут №7.

Немає коментарів:

Дописати коментар